Eerste weken in Malta

21 januari 2018 - Gzira, Malta

Inmiddels ben ik alweer 2,5 week in Malta. Op woensdag 3 januari ben ik samen met Eva en Ilse op het vliegtuig naar Malta gestapt om daar 3 maanden te gaan studeren en stage te lopen. Na een onrustige en korte nacht heb ik 's ochtends met mijn ouders de storm in Nederland getrotseerd naar Schiphol. Tot het moment van inchecken bleef het spannend of de vlucht door zou gaan vanwege het weer. Na het inchecken was het moment daar van afscheid nemen. Eenmaal door de douane ging de knop en begon langzaam het genieten. Gelukkig kon ik na 2 uur vertraging dan toch boarden en vertrekken richting Malta. Na een vlucht van 3 uur was ik aangekomen in Malta. Door de vertraging was het al donker en kon ik weinig van de omgeving zien tijdens de taxi rit naar het appartement. Nadat we (Eva, Ilse en ik) de slaapkamers verdeeld hadden en de spullen hadden uitgepakt, zijn we snel een hapje gaan eten en daarna ben ik uitgeput van alle indrukken en de reis naar bed gegaan. De dag erna had ik nog een dagje vrij en zijn we met z'n drietjes de omgeving (Gzira is het plaatje waar het appartement ligt, dit sluit aan op Sliema waar winkels, barretjes etc. zijn) gaan verkennen en de nodige boodschappen gehaald. Vrijdag 5 januari was de eerste kennismaking op school met alle andere Erasmus studenten en Deborah de coördinator van Malta. De eerste indruk van iedereen was goed. De andere studenten komen uit België en Ierland.Tijdens het eerst weekend in Malta zijn we samen met de Belgische student naar Valletta geweest dit is de hoofdstad van Malta. Ook hebben we een boottocht gemaakt. In Valletta zijn we naar de Malta experience, St. John's Co-Catherdal en de Saluting Battery geweest bij het laatste hebben we zoals in de video te zien is gezien hoe met een kanon werd geschoten.

Maandag 8 januari begon de eerste school/stage week. De eerste lessen scheikunde waren goed te volgen en de docent sprak duidelijk Engels. De eerste stage dag was wel even spannend. Ik stond de eerste twee weken ingepland op de röntgenkamers. De laboranten zijn allemaal even aardig en staan open om je te helpen. Een verschil met Nederland is wel dat je soms met 5-8 mensen in een kamer staat. Hierdoor kun weinig zelf doen, zeker omdat het patiënten aanbod ook niet heel groot is. Het was wel grappig om te horen dat de laboranten van hier het een erg drukke dag vonden, terwijl in vergelijking met het ziekenhuis in Nederland waar ik stage heb gelopen het een rustige dag was. Na de eerste week overleefd te hebben, ben ik vrijdag met Ilse naar het appartement geweest waar de Ierse studenten wonen. Dit was een gezellig avond. Op deze avond heb ik de Ierse studenten beter en op een andere manier leren kennen dan op school en tijdens stage. Zaterdag zijn Eva en ik gaan winkelen om nieuwe kleding te kopen om 's avonds uit te gaan. 'S avonds zijn we met alle Erasmus studenten van de MBRT uit geweest. Dit was een geslaagde avond.

De tweede week in Malta was een volle week stage. Zoals ik net al vertelde stond ik deze week ook op de röntgenkamers ingedeeld. Iedere dag kon ik steeds meer onderzoeken zelf doen en ging het praten en de omgang met de patiënten beter. Ik merk dat doordat ik de hele tijd in het Engels aan het praten ben het steeds beter en makkelijker gaat. De stage dagen zijn maar kort, een werkdag is van 8.00-14.00 uur. Hierdoor hebben Eva, Ilse en ik na de stage dagen ook nog veel plaatsjes bezocht afgelopen week. We zijn naar St. Julians, Manoel Island, Mdina en Rabat geweest. Op Manoel Island staat een fort. Helaas was het fort niet open (hier gaan we nog een keer voor terug), maar het eiland zelf was erg mooi. Een middag zijn we naar Mdina en Rabbat geweest. Mdina is de oude hoofdstad van Malta en een erg mooi stadje. Ik had helemaal het gevoel als of ik terug in de tijd ging. Je moest via een brug het stadje binnen lopen en om de stad stond een stadsmuur. In St. Julians hebben we lekker aan het water op een terrasje gezeten. Vrijdag hebben we het weekend weer goed ingeluid en zaterdag zijn we naar Valletta geweest. Hier was een groot festijn, omdat Valletta de Europese culturele hoofdstad is van 2018! 'S avonds waren er allemaal shows door de hele stad. Zo waren en moderne dansers, acrobaten en zangers. De hele stad was versierd en echt op ieder pleintje was wel iets te zien of te doen. Door de straten liepen fanfares en drumbandjes. Ondanks de drukte was het een echte belevenis om mee te maken.

Als ik zo terug kijk naar de afgelopen twee weken heb ik al veel gedaan en ben ik al aardig gewend hier in Malta. Het appartementje waar ik woon voelt al bijna als een soort van thuis hier op Malta. Komende week heb ik weer een week met school en stage. Tijdens de college's zullen we nu in gaan op farmacologie, dus ik ben erg nieuwsgierig hoe dit zal gaan. Verder ik komende week mijn stage ingedeeld op de PET/CT. Ik kijk erg uit naar de komende weken en naar alle uitstapjes die ik nog ga maken!